Strona główna Z życia szkoły

User Menu

Kto jest na stronie.

Naszą witrynę przegląda teraz 48 gości 

Licznik odwiedzin

mod_vvisit_counterDzisiaj1122
mod_vvisit_counterWczoraj1651
mod_vvisit_counterW tym tygodniu6044
mod_vvisit_counterW tym miesiącu29450
mod_vvisit_counterWszystkie1480335
Z życia szkoły

 

IT Szkoła to internetowy, otwarty program studiów e-learningowych w zakresie teorii oraz zastosowań technologii informacyjno – komunikacyjnych. Instytucją odpowiedzialną bezpośrednio za realizację programu jest Naukowa Akademicka Sieć Komputerowa. Partnerem merytorycznym programu jest Warszawska Wyższa Szkoła Informatyki.

Do programu przystąpiliśmy w bieżącym roku szkolnym i osiągnęliśmy znaczący SUKCES!

W programie uczestniczyło 330 uczniów XVI Liceum, rywalizowali w konkursach graficznych, brali udział w testach wiedzy, realizowali kursy i wykłady video. W sumie uczniowie uczestniczyli w ponad 3600 różnorodnych aktywnościach.

W rankingu sporządzonym na dzień 20.06.2018 r. XVI Liceum Ogólnokształcące zajęło 1. miejsce w województwie i 17. w Polsce. Gratuluję wszystkim uczniom wspaniałej rywalizacji!

Nagrody dla wyróżniających się uczniów ufundowali Zachodniopomorski Oddział Polskiego Towarzystwa Informatycznego oraz Rada Rodziców przy XVI LO.

 

Zobacz aktywności poszczególnych klas. 

 

 

Koordynator programu

w XVI LO

Marzena Kuczera 

 

 Książka – płótno wyobraźni

Podczas Dni Humanistycznych przygotowywaliśmy się do akcji flah mob, by 8.06.2018 r. spontanicznie zamanifestować swoja obecność na III edycji ogólnopolskiej akcji Jak nie czytam, jak czytam. Przyszliśmy, usiedliśmy i wspólnie czytaliśmy. Jak co roku było zabawnie, hałaśliwie, ciekawie. Oglądanie książek przyjaciół i nauczycieli stało się atrakcją!

Ponadto program Dni Humanistycznych zawierał spotkanie z panią Cecylią Judek z Książnicy Pomorskiej, która zaprezentowała prezentacje poświęconą Patronce Roku 2018 – Irenie Sendlerowej. Zasięg ryzyka podejmowanego przez Sprawiedliwą Wśród Narodów Świata pobudził uczniów do refleksji nad rolą „milczącego, społecznego przyzwolenia” na Holocaust podczas II wojny światowej.

Hasło Dni Humanistycznych najlepiej ilustruje twórczość maga wyobraźni Terrego Pratchetta. Przy okazji jego 70. urodzin urządziliśmy nie tylko huczną imprezę, ale również Turniej Wiedzy dotyczący jego twórczości. Najlepsi okazali się Dominik Makowski i Paulina Serdeczna. Na zaproszenie odpowiedzieli m.in. sam Kosiarz, panna Susan , jej matka panna Izabell, Maurycy, Unity, Lu Tze, Krasnolud – co kobietą chciał zostać.

Gra w książkę to konkurs, w którym uczestnicy tworzyli projekty gier edukacyjnych na podstawie utworu Mały Książę. Pomysły na grę były oryginalne, zaskakiwały sposobami rozwiązania. Połączone elementy zabawy terenowej z „planszówką” zadziwiały obecnych. Skład Natalia Chlebowska, Jakub Krępacki i Gabriela Kluz zaprezentował najciekawszy scenariusz gry edukacyjnej.

Na zakończenie Dni Humanistycznych została przeprowadzona debata E-book czy druk? Przewodniczyła jej pani Lilianna Grzegorczyk. Oponenci stanowisk czarowali argumentami emocjonalnymi i danymi statycznymi. Zgromadzona publiczność w większość opowiedziała się za e-bookami. Uczestnicy debaty deklarowali chęć czytania. Na koniec uznali, że „nośnik wyobraźni” nie decyduję o tym, czy ktoś czyta, czy nie czyta. Jak nie czyta, jak czyta!

 

 

 I Międzyszkolny Konkurs Recytatorski Poezji Polskiego Romantyzmu "Razem, młodzi przyjaciele!..."

I Międzyszkolny Konkurs Recytatorski Poezji Polskiego Romantyzmu "Razem, młodzi przyjaciele!..." odbył się 23 marca 2018 r. w XVI LO w Szczecinie. Do konkursu zgłosiło się dziewiętnastu recytatorów, którzy reprezentowali szczecińskie szkoły.

W kategorii uczniów klas gimnazjalnych oraz klas VII szkoły podstawowej pierwsze miejsce przypadło ex aeguo Mai Sołeckiej z SP 3 w Gryfinie i Hannie Klusek z SP 74 w Szczecinie.  Wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych nagrodzono reprezentantów szczecińskich liceów: zwyciężyła Julia Kleszcz z I LO w Szczecinie, drugie miejsce (dwa równorzędne) przyznano Julii Nowickiej z I LO w Szczecinie oraz Nikodemowi Góralskiemu z VII LO w Szczecinie.

Konkurs zebrał bardzo pozytywne opinie wśród recytatorów i nauczycieli, którzy przygotowali uczniów do konkursu.  Atrakcją były krótkie warsztaty recytatorskie, słodki poczęstunek, zwiedzanie naszej szkoły oraz nagrody dla zwycięzców. Nikt z naszych gości nie wyszedł z pustymi rękoma, dla każdego uczestnika i opiekuna zostały wręczone wiosenne kwiatki, gadżety naszego liceum oraz dyplomy. Pomysłodawczynią i koordynatorką święta "żywego słowa" była p. Lilianna Grzegorczyk.

 

WYOBRAŹNIA NA TAFLI WODY

21.02.2018 w naszym Liceum odbyła się II część warsztatów Kreatywnie myślę, twórczo działam. Zajęcia, prowadzone tym razem przez mgr Karolinę Walczak - absolwentkę ASP w Gdańsku - miały przybliżyć uczestnikom japońską technikę tworzenia obrazu na tafli wody - suminagashi.

W pierwszym etapie zajęć uczestnicy poznali historię techniki suminagashi oraz jej wariacji występujących w różnych kręgach kulturowych - metody ebru oraz europejskiego marmurkowania papieru. Następnie objaśniony został sam sposób budowania obrazu na tafli wody, metody wprowadzania tuszu na powierzchnię płynu przy pomocy pędzla oraz kształtowania plam przy użyciu mydła oraz ruchów wody.

Po takim przygotowaniu teoretycznym uczestnicy sami zmierzyli się z nowo poznaną techniką. Nietypowe zachowanie się tuszu na wodzie od razu wzbudziło zainteresowanie i entuzjazm. Uczniowie spędzili następne półtorej godziny zaabsorbowani hipnotyczną urodą barwnych kształtów.

Suminagashi pozwala na tworzenie bardzo efektownych, abstrakcyjnych obrazów osobom, które nie posiadają warsztatu plastycznego. Dzięki temu rozwija wyobraźnię plastyczną oraz zachęca do eksperymentowania. Takie działania chętnie podejmowali uczestnicy - można było zauważyć, że stopniowo doskonalili swoją technikę oraz poszukiwali różnych sposobów na kontrolowanie rozlewającego się tuszu. Każda z powstałych w trakcie zajęć prac była niepowtarzalna.

Tworzenie obrazów na powierzchni wody wymaga cierpliwości i delikatności, pewnej precyzji ruchów, a przede wszystkim - skupienia. Warsztaty sprzyjały wyciszeniu. Wprowadziły one praktykujących suminagashi w szczególny rodzaj kreatywnej zadumy. Na sali panowała cisza przerywana okrzykami zachwytów, a informacja o zbliżającym się końcu zajęć wzbudziła zdziwienie. „To już?” Czas szybko płynie, gdy spędza się go kreatywnie!

Jeśli chcesz stymulować kreatywność, poszukiwać różnych rozwiązań, rozbudzać ciekawość, wzmocnić wiarę we własne siły, to


ZAPRASZAMY NA III CZĘŚĆ WARSZTATU POŚWIĘCONEGO MANGDZE

 

 SCI#CODE

 W dniu 17 marca uczniowie naszej szkoły Gabriela Mincewicz, Radosław Rogowiec i Hubert Włodarczyk uczestniczyli w finale 5.edycji Wojewódzkiego Konkursu Informatycznego "SCI#CODE". Z przyjemnością informujemy, że Hubert Włodarczyk zajął  5.miejsce i otrzymał nagrody, których fundatorem był Oddział Zachodniopomorski PTI oraz Bank Pekao S.A. Z kolei Gabriela Mincewicz - jako jedyna reprezentantka płci pięknej wśród 25 finalistów oraz Radosław Rogowiec otrzymali upominki ufundowane przez Oddział Zachodniopomorski PTI oraz brightONE Poland. Ponadto uczniowie uczestniczyli w warsztatach "GameDev", podczas których poznali ciekawe gry i aplikacje.

Serdecznie gratulujemy!


W dniu 23 lutego 2018 r. nasi gimnazjaliści uczestniczyli w I etapie 5. edycji Konkursu Informatycznego SCI#CODE organizowanego przez Szczecińskie Collegium Informatyczne. Do finału konkursu zakwalifikowali się:

Hubert Włodarczyk
Radosław Rogowiec
Gabriela Mincewicz (jedyna dziewczyna w finale!)

Wszystkim uczestnikom gratuluję wysokich wyników! 

Koordynator konkursu w XVI LO
Marzena Kuczera

5. edycji Konkursu Informatycznego "SCI#CODE"
5. edycji Konkursu Informatycznego "SCI#CODE"
5. edycji Konkursu Informatycznego "SCI#CODE"
5. edycji Konkursu Informatycznego "SCI#CODE"
 

Cybernauci

W dniu 14.02.2018 r. rozpoczęliśmy cykl warsztatów w projekcie "Cybernauci. kompleksowy projekt kształtowania bezpiecznych zachowań w sieci" realizowany przez fundację Nowoczesna Polska w partnerstwie z Collegium Civitas. Ideą projektu jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa korzystania z sieci przez uczniów, ich rodziców, opiekunów i nauczycieli. W ramach projektu pierwsze dwie grupy uczniów z naszej szkoły uczestniczyły w warsztatach "Internet jako e-portfolio" oraz "Internet jako ułatwiacz codzienności" prowadzonych przez Emisariuszkę Bezpiecznego Internetu panią Annę Wyrwał.

Uczniowie z dużym zainteresowaniem wysłuchali jak budować swój wizerunek w sieci z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa, jak internet może pomóc im w budowaniu kariery zawodowej, jak rozpoznawać zagrożenia i jak dostrzegać pozytywne i negatywne skutki korzystania z bankowości elektronicznej, aplikacji, portali randkowych i zakupów w sieci. 

Kolejne spotkania odbyły się 22 marca. Uczestniczyli w nich uczniowie klas licealnych, nauczyciele oraz rodzice. Podczas warsztatów wymieniono ciekawe doświadczenia i omówiono stosowane rozwiązania.

Koordynator projektu w XVI LO
Marzena Kuczera

 


 

Dzień Bezpiecznego Internetu

W dniu 6 lutego 2018 r. obchodziliśmy Dzień Bezpiecznego Internetu. Tego dnia w naszej szkole odbyła się kampania informacyjna dotycząca bezpiecznego korzystania z cyberprzestrzeni oraz reagowania na zagrożenia.

Uczniowie przygotowali plakaty, uczestniczyli w konkursie oraz zasygnalizowali, że przestrzegają bezpiecznych zachowań w Internecie ubierając się w kolorach kampanii fioletowym i pomarańczowym.

W roku szkolnym 2017/2018 nasza szkoła przystąpiła do programu IT Szkoła, w zasobach którego są wykłady online i kursy obejmujące tematykę bezpiecznych zachowań w sieci. Nasi uczniowie systematycznie rozwiązują testy i oglądają ciekawe wykłady. Ponadto zgłosiliśmy chęć udziału w projekcie Cybernauci ale już dzisiaj lekcje wychowawcze prowadzone są w oparciu o materiały tam publikowane, podejmujące kwestie bezpieczeństwa w Internecie.

 

 


W POSZUKIWANIU NIECODZIENNYCH ROZWIĄZAŃ

Nasza placówka w roku 2015 przystąpiła do Międzynarodowego Programu Destination Imagination, by reprezentować województwo zachodniopomorskie w Ogólnopolskiej Olimpiadzie Kreatywności we Wrocławiu . Dzięki temu nasza szkoła uzyskała certyfikat Szkoła Kreatywności i Innowacji 2015, Szkoła Kreatywności i Innowacji 2016.

Uczestnictwo w programie naukowym, który zrzesza największą ilość uczniów na świecie, zobowiązały Dyrekcję Szkoły do przyjęcia zobowiązania, iż misją naszej placówki jest wspieranie, rozwijanie i rozpowszechnianie wszelkich form metod stymulacji myślenia kreatywnego.

Osobą odpowiedzialną za to jest pani Małgorzata Kacprzykowska - trener metod kreatywnych DI – , która organizuje w naszej szkole warsztaty Kreatywnie myślę, twórczo działam.

W części I, która odbyła się 10.01.2018 roku, uczniowie rozwiązywali test sprawdzający ich poziom myślenia twórczego. Następnie uczestnicy stworzyli drużyny, które zostały poddane sprawdzianowi z umiejętności błyskawicznego myślenia na zawołanie, tu i teraz. Zespoły zmierzyły się z nieoczekiwanym zadaniem Wyzwania Na Już.

Wymagało to stymulacji wyobraźni członków drużyny, szybkiego rozwiązania problemu w niedoborze czasu i materiałów.

Dzięki tej imprezie, nasi uczniowie zobaczyli swoich rówieśników w roli aktorów. Ich twórcza wyobraźnia zaskakiwała publiczność, która na koniec wybrała najlepszą drużynę improwizacyjną. Działanie to rozwijało wyobraźnię twórczą uczestników, zachęcało do poszukiwania ekspresji wypowiedzi poza komunikatem werbalnym oraz kreowało pomysłowość improwizatorów.


Jeśli chcesz stymulować kreatywność, poszukiwać różnych rozwiązań, rozbudzać ciekawość, wzmocnić wiarę we własne siły, to:


ZAPRASZAMY NA CZĘŚĆ II WARSZTATU , KTÓRA ODBĘDZIE SIĘ W LUTYM.

 
Akcja czytelnicza "Book challenge" przyciągnęła duże grono uczniów klas gimnazjalnych i licealnych. Do końca maja 2018 r. zostało sporo czasu , wtedy zakończymy nasze czytelnicze wyzwanie. akcja polega na wypożyczeniu raz w tygodniu książki z naszego szkolnego księgozbioru. Ma ich być w sumie 26! Czytelnik , który dotrwa do końca akcji i wykaże się znajomością wypożyczanych przez siebie książek dostanie miłą nagrodę niespodziankę.
Na święta uczniowie mogą  wypożyczyć książkę - niespodziankę.

 
Grudniowe, przedświąteczne spotkanie z cyklu "Przerwa z książką" upłynęło za sprawą pani Małgorzaty Kacprzykowskiej w atmosferze uniwersalnej opowieści (nie tylko dla dzieci)  Justyny Bednarek "Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek".
Czy nie zastanawiało Was, gdzie znikają wrzucone do pralki skarpetki? Bo jest faktem, że znikają, skoro wsadzamy je parami, a wyjmujemy pojedyncze . Jeżeli macie moi drodzy rodzeństwo, to ostatnia chwila na gwiazdkowy prezent w postaci tej książki. Jest to surrealistyczna, pełna wzruszeń  i z pięknymi ilustracjami Daniela de Latoura opowieść wyjaśniająca, dlaczego czasem z pralki wyjmujemy tylko jedną skarpetkę. Okazuje się bowiem, że skarpetki żyją , mają swoje osobowości, charaktery, marzenia, a nawet talenty!
Na styczniowe spotkanie przed feriami zapowiedziała się pani Małgorzata Iwin. Oj, będzie na pewno ciekawie . Czekam na wszystkich uczniów , którzy lubią nasze spotkania literackie- 11 stycznia 2018 r. godz. 12.25 - czytelnia szkolna. 

 

Spacerkiem po Berlinie”


W ubiegłą środę, 13 grudnia, grupa uczniów naszej szkoły wraz z nauczycielami (panią Edytą Jędrzejewską, Agnieszką Zaorską i Sylwią Kazimierczak) wybrała się na wycieczkę do przedświątecznego Berlina. Program był bardzo urozmaicony i napięty, ale wszystkie jego punkty udało się zrealizować.

Zwiedzanie rozpoczęliśmy od domu towarowego Europa – Center, gdzie znajduje się wodny zegar upływającego czasu (die Uhr der fliessenden Zeit), a ponadto w okresie świątecznym ma miejsce wystawa interaktywnych figurek. Następnie zwiedziliśmy Kościół Pamięci Cesarza Wilhelma (Gedächtniskirche), który został zniszczony w kwietniu 1945 r. Zrujnowaną wieżę zachowano jako pomnik antywojenny. Na ściany kościoła i nowej wieży składa się łącznie 21.334 niebieskich płytek witrażowych, które sprawiły na nas niesamowite wrażenie.

Na wyprawę odkrywczą śladami historii techniki zaprosiło nas założone w 1982 r. Niemieckie Muzeum Techniki (Deutsches Technikmuseum), znajdujące się na terenie byłego dworca towarowego. Science Center Spectrum stanowiło dla nas również skarbnicę wiedzy i wrażeń. Po części edukacyjnej, nadeszła pora na refleksję przy nietypowej formie Pomnika Pomordowanych Żydów Europy. Na ten monument, upamiętniający zagładę Żydów podczas II wojny światowej, składa się 2711 betonowych bloków – steli, ustawionych w ścisłym centrum miasta. Według twórcy pomnika, Amerykanina Petera Eisenmana, wejście w ten labirynt, między ciemne bloki, ma zmusić do zadumy, powodować zagubienie i budzić grozę.

Bramy Brandenburskiej jako symbolu pokoju i wolności oraz zjednoczenia Niemiec, powstałej w latach 1788-1791, nie mogło zabraknąć w naszym programie. Obecnie zabytek ten jest magnesem przyciągającym turystów oraz miejscem spotkań Berlińczyków. Nasz pobyt w Berlinie musieliśmy uwiecznić na zdjęciu nie tylko przy Bramie Brandenburskiej, ale również przy pobliskim Reichstagu.

Wizyta na świątecznym jarmarku miała miejsce przy Alexanderplatz, gdzie można było poczuć prawdziwą atmosferę zbliżąjących się świąt. Zmęczeni ale jednak zadowoleni i szczęśliwi wróciliśmy wieczorem do Szczecina.

 

 

 

 

Przedwojenne szlagiery

Bieżący tydzień obfitował w solidną dawkę kultury. We wtorek oglądaliśmy musical „Crazy for you” w Operze na Zamku, a w czwartkowy wieczór bawiliśmy się w Teatrze Polskim. Organizatorem obu wyjść był polonista, pan Marcin Różański. Pretekstem stał się spektakl „Kawiarenka Hemar” nawiązujący do piosenek autorstwa Mariana Hemara. Uczniowie z „szesnastki” poznali przeboje z czasów swoich dziadków i pradziadków. Okazały się zadziwiająco aktualne dla współczesnych nastolatków. Kolejne wyjście niebawem…

 

Musicalowo…

Musical to sztuka mówiona dla tych, co nie umieją śpiewać, a sztuka śpiewana dla tych, co nie umieją mówić” – powiedział Charles Aznavour. Nasi uczniowie postanowili sprawdzić, jak to rzeczywiście jest. Wybrali się wraz z polonistą, panem Marcinem Różańskim, do Opery na Zamku, by obejrzeć musical „Crazy for you”. To, z pozoru, banalna historia uczucia między chłopakiem z Nowego Jorku, który kocha taniec i śpiew, oraz dziewczyny z prowincji. Mnóstwo tu jednak oryginalnych i nietuzinkowych postaci, wartkiej akcji, ale ponad wszystko króluje śpiew i taniec. Gimnazjaliści i licealiści z „szesnastki” z uznaniem wypowiadali się o widowisku i cieszyli się z udanego wieczoru. Do zobaczenia niebawem!

Zdjęcia pochodzą ze strony www.opera.szczecin.pl

 
25 października 2017 r.  nasza biblioteka szkolna obchodziła swoje święto. Uczniowie, zaskoczyli mnie pozytywnie tłumnie odwiedzając w tym dniu wypożyczalnię. Dla każdego odwiedzającego czekał słodki cukierek, uczennice w czasie przerwy częstowały uczniów i nauczycieli zdrowymi jabłkami.  Rozstrzygnięte zostały dwa konkursy: pierwszy "Postać literacka wykonana techniką komputerową" drugi " Zakładka- czyli książkowa biżuteria". Uczniowie mogli oglądnąć dwie wystawy: nowości książkowych (ostatnio zakupionych) oraz wystawę książek , której tytuł zaczyna się na literę"D". Oczywiście, jak co roku największym zainteresowaniem wśród uczniów cieszyła się "Randka w ciemno z książką" (zapakowane w kolorowy papier książki-niespodzianki).  Każdy odwiedzający mógł wylosować "cytat dnia" i nagrodę w postaci zakładek, kubków, słodyczy. Impreza biblioteczna zebrała wiele pochlebnych komentarzy od uczniów i nauczycieli.  

 

W dniu 26.10.2017 r. nasza szkoła gościła pana Mateusza Lipkę inspektora Biura Edukacji Narodowej IPN-u w Szczecinie. Uczniom klas licealnych został przedstawiony fenomen "Rewolucji papierowej" z rysem najnowszej historii Polski.

Celem warsztatów było zaprezentowanie sposobu funkcjonowania polskich wydawnictw podziemnych okresu PRL-u.

Uczniowie zapoznali się z prostymi urządzeniami drukarskimi jak ramka i sitodruk , oczywiście mogli praktycznie wypróbować sposób robienia tzw. "bibuły".  Po warsztatach uczniowie z Klubu Młodego Czytelnika w miłej atmosferze rozmawiali z panem Mateuszem o wspólnych zainteresowaniach literackich i historii Szczecina.

 

 

 

 

TYDZIEŃ PAPIESKI - „IDŹMY NAPRZÓD Z NADZIEJĄ”

Każdego roku, w niedzielę poprzedzającą wybór Karola Wojtyły na Stolicę Piotrową, w całej Polsce oraz środowiskach polonijnych obchodzony jest Dzień Papieski

Dzień Papieski w każdym roku ma swoje hasło. Obchodom Dnia Papieskiego towarzyszą konkursy, wystawy, sztuki teatralne, wieczory poetyckie, imprezy sportowe, kulturalne, artystyczne.

W naszej szkole Dzień Papieski zamienił się w Tydzień. W dniach 16-20 października nasi uczniowie mieli okazję poznać bliżej osobę i nauczanie papieża Jana Pawła II. Mogli zaprezentować swoje talenty plastyczne i recytatorskie. Mogli przez chwilę poczuć się jak

Sherlock Holmes tropiąc na szkolnych korytarzach kody QR z zaszyfrowanymi pytaniami.

Wystawa prezentująca książki i albumy poświęcone osobie Karola Wojtyły, jak również twórczość samego papieża. Karol Wojtyła-filozof, dramaturg, poeta. Kto znał takie oblicze papieża?

Wystawa prezentująca portrety Jana Pawła II wykonane przez naszych uczniów. Zdjęcia papieża wykonane w różnych, czasem zabawnych okolicznościach.

Test wiedzy „Co wiesz o Janie Pawle II” - ważne daty, ważne osoby, ważne miejsca … Uczniowie szukali odpowiedzi na pytania zawarte w pięciu zestawach.

20 października w czytelni szkolnej zebrali się uczniowie gimnazjum i liceum, aby stanąć w szranki o tytuł „Mistrza pięknego czytania”.Każdy uczestnik czytał wylosowany fragment książki Pawła Zuchniewicza „Młode lata Papieża. Lolek”. Konkurs wygrał Krzysztof Kaźmierczak z klasy 3B. Drugie miejsce zajęła uczennica klasy 2A Julia Łuniewska, a trzecie Adam Podgórski z klasy 3A.

Tydzień „w towarzystwie” papieża wprawdzie już za nami, ale życzymy Wam Drodzy Uczniowie, by przez cały rok, w różnych sytuacjach życia towarzyszyły Wam słowa Ojca Świętego:”Dla chrześcijanina sytuacja nigdy nie jest beznadziejna”.

Organizatorzy Tygodnia Papieskiego

Lilianna Grzegorczyk i Małgorzata Iwin

 

 

Pierwsze w tym roku szkolnym spotkanie z cyklu "Przerwa z książką" upłynęło w atmosferze pierwszej z trzech powieści historycznych będących częścią Trylogii - "Ogniem i mieczem", pisanej "dla pokrzepienia serc"przez Henryka Sienkiewicza. Jeżeli ktoś z czytających myśli, że teraz będzie recenzja powieści, to nic z tego. Dla nas Trylogia to klasyka, lektura, która powinna być znana właściwie wszystkim Polakom.  Ale do rzeczy, zacznę klasycznie zgodnie z porządkiem czyli od "Ogniem i mieczem" .Gdy zaczęło się ukazywać w "Słowie"(od 2 maja 1883 r.) jego odcinki czytał niemal każdy. Co więcej, bohaterów zaczęto traktować jak osoby żyjące. Na mieście ( w Warszawie) powtarzano sobie dowcipy Zagłoby, płakano po śmierci Longinusa, a gdy ukazał się odcinek opowiadający o zdobyciu Baru jedna z pierwszych czytelniczek, wpadła na mszę do kościoła  i krzyknęła : "Bar zdobyty!" po czym zemdlała. 
Cała Warszawa była spragniona wszelkich wiadomości dotyczących ich ulubionej powieści. "Ogniem i mieczem" rozsławiło bardzo Sienkiewicza. Stał się rozpoznawalny, ludzie zaczepiali go na ulicach, gratulowali, podpytywali o dalsze losy ulubionych bohaterów.
"Ogniem i mieczem" tak przychylnie potraktowane przez czytelników, zebrało sporo cięgów po ukazaniu się w wydaniu książkowym. Zaczęto zarzucać Sienkiewiczowi, że nie ma on nic wspólnego z mistrzem słowa, gdyż jego język jest "ubogi i pospolity", a bohaterowie, są nierealni. Tak czy inaczej powieść Henryka Sienkiewicza przetrwała, cały czas jest wznawiana i moim zdaniem każdy powinien ją przeczytać.
Na listopadowe spotkanie szykuje się już pani Małgorzata Kacprzykowska.  A czym nas zaskoczy...? Zapraszam wszystkich zainteresowanych na spotkanie 16.11. 2017 r. o godz. 12.25 w czytelni szkolnej.
 
 
 
 

Rok szkolny 2016/2017

 

Rok szkolny 2017/2018

Tydzień Zakazanych Książek

Od 24 do 30 września obchodzimy międzynarodowy Tydzień Zakazanych Książek. Celem akcji jest zainteresowanie czytelników problematyką wolności słowa i mechanizmów cenzury. Z tej okazji nasi nauczyciele, p. Lilianna Grzegorczyk i p. Marcin Różański, zorganizowali dla klasy 3e wyjście  do Miejskiej Biblioteki Publicznej - filia nr 5. Gimnazjaliści wzięli udział w warsztatach "Papierowa rewolucja", które przeprowadził pracownik Instytutu Pamięci Narodowej - p. Mateusz Lipko. Największą atrakcją była okazja do wydrukowania tekstu metodą sitodruku. Poznaliśmy również przyczyny wprowadzania cenzury oraz książki, które funkcjonowały jako zakazane. My, zamiast zakazywać, zachęcamy do czytania zakazanych niegdyś książek.

 

Marcin Różański

 

 

 

Imprezy czytelnicze
Początek czerwca- nasza szkoła włączyła się w dwie ogólnopolskie akcje czytelnicze: flash mob czyli impreza w plenerze- "Jak nie czytam , jak czytam", w której uczestniczyła cała szkoła. Spotkaliśmy się na dziedzińcu naszego gimnazjum,uczniowie z kolorowymi plakatami, banerami i z książką w ręku, barwnym pochodem ruszyli do pobliskiego parku. Na znak, wszyscy zaczęliśmy czytać zabraną przez siebie książkę.

Akcja miała na celu pokazanie ,że młodzi ludzie czytają.

Drugą akcją -również ogólnopolską- była "Noc Bibliotek", którą zorganizowałyśmy wspólnie z paniami bibliotekarkami z BP filia nr 5 ul. Mieszka I. Uczniowie naszego gimnazjum wzięli udział w podchodach literackich. Była świetna zabawa i zdrowe współzawodnictwo.
Więcej…
 

Środkowoeuropejskie wojaże

 

Pod koniec intensywnego roku szkolnego uczniom należy się chwila wytchnienia. Odpoczynek od podręczników i sprawdzianów przyniosła wycieczka klas 2e oraz 3b. Opiekę sprawowali wychowawcy - p. Joanna Fik i p. Paweł Jastrzębski, a także wychowawcy posiłkowi – p. Edyta Jędrzejewska i p. Marcin Różański.

Więcej…
 
Strona 1 z 12
Gimazjum nr 9 wSzczecinie Template by Ahadesign RSS